Aku dan Perempuan



Hello guys. Sorry im not a student, tapi aku seorang pendidik di sebuah uni swasta tempatan (bekas rakan sekrja fynn jamal, kaki batu tu, kihkihkih). So now i just want to share my thoughts about Malay girls dilemma.

Benda ni aku dh observed bertahun2 pasal pompuan melayu. Maaf memang tak semua, tapi "KEBANYAKAN". Especially untuk pompuan2 gen Y yang hidup zaman social media ni yang rasa diorang tu pop queen or diva whatsoever. Pride, price dengan behaviour jauh beza dengan amoi2 cina yang jauh lagi cun dari diorang ni.

Sorry to say, pompuan melayu tak pandai nak appreciate relationship yang datang kat diorang. Yang diorang tahu claim effort, effort, effort from the one side only. Dari mula kawan sampai la ke discussion pasal nak kawin. Sampai lembik lelaki tu korang kejekan sebab nak tengok effort punya pasal.

Come on la, aku bukan nak compared dengan amoi2 cina ni. But, korang tengok je fb or IG diorg dengang bebudak2 melayu ni. Ada meroyan pasal nak cari laki? Ada ke selfie nampak ketiak dgn tetek hari2? Ada kecoh pasal relationship goals bagai? Ada ke diorang panggil orang selain lover diorang dengan "b", "sayang", "baby", semua? Ada? Tau sebab apa xda? Sebab memang dari kecik parents diorang dah didik diorang dengan pride and price yang tinggi untuk seorang pompuan.

Yes, ni sebab experience aku sendiri. Sebab tu aku berani compared benda ni. Kesian beb kat lelaki2 melayu yang kat luar sana. Kalau muka dan keja biasa2 memang kena buli je la dengan awek2 diorang yang melayu ni. Selfie, menggedik, menggatal dengan jantan2 hensem hari2, pastu ko nk claim super effort dari pakwe korang.

Pakaian jangan cakap lah, sampai amoi2 cina ni pun heran dengan budak2 melayu ni. Macam takda pride langsung. Beb kalau korang curious sangat dengan benda2 yang aku cakap ni kan, korang pergi la langgar sendiri club2 malam kat KL tu. Lepas tu korang kiralah sendiri, banci sendiri lah bangsa apa yang rosak kat dalam tu.

So untuk statement," Ah, macamlah kau tu baik sangat", aku dah ada jawapan siap2. Betul aku pun bukan baik sangat. Aku dah lalu sebuah dunia yang gelap gelita dengan pompuan2 melayu ni. But, kena ingat. Aku lelaki, tak boleh bunting beb, hahaha. Perception aku memang dah berubah, sebab experience aku dengan perempuan2 ni semua. Nak convince untuk serious relationship subhanallah, benda senang pun diorang boleh spin jadi susah. Tapi nak bawak naik katil, sejam je beb. Tak payah lama2. Aku bukan cakap semua, tapi kebanyakan. Come on la guys, bukaklah mata tu. Berubahlah.

Okey, aku bagi contoh satu situation yang benar2 pernah jadi kat aku. Waktu aku baru2 start keje dulu and masa tu aku tengah struggle cari isteri, aku kenal dengan dua orang perempuan. Sorang melayu, sorang amoi. Pompuan melayu ni stewardess and amoi ni dentist. Aku kenal awek melayu ni sebulan awal dari amoi ni. Persamaan dia jap lagi aku cerita.

So aku kenal secara tak sengaja kat blog photographers. Biasalah, kenal, borak2 sikit then tukar no fon. Aku just pakai konsep basic untuk kawanlah. Call, texting tapi in some tricky way lah. Awek ni daring sikit. Nampak macam independent girl and dia selalu nak aku tau yang dia tu independent. Tapi dia ni agak dramatic sikit. Semua benda pun nak cepat and aku tak kuar date pun dengan dia sebab dia tak boleh nak sabar.

Seminggu aku kenal dia, dia terus ajak aku keluar dua kali even its not the right time at all. First aku tolak sebab aku tgh kelas, 2nd aku tolak sebab dah jauh malam. (Time ni aku dah tak buas dah beb, hahaha). Okay, then masuk je 2nd week aku kawan dengan dia, aku dah jarang call and text sebab at the first place of course lah aku sibuk kerja. Lagi satu sebabnya dia bukan jenis kaki chat and bergayut kat phone. Just call and text kalau ada benda penting je. Tak tau lah maybe dengan aku je kot dia camtu, dengan orang lain dia mesra alam kot. Tak tau lah kan.

So one day dia text aku marah2 sebab aku tak ajak dia keluar, aku takde common sense, blablabla semua. Aku xda effort bagai semua lah dia membebel lah. Okey, aku cuma boleh suruh dia sabar je. Beb, nak cari calon isteri, dating bukan boleh buat murah2 dan senang2. Cuma satu benda aku observed kat dia ni, dia ni agak famous kat IG and FB. Its okey, maybe sebab orang suka kawan dengan dia sebab dia baik ke apa ke tak kisahlah. Tapi untuk diri aku, aku dah start rasa insecure sebab kalau aku attached dengan dia, dia xda masaalah untuk picked sapa2 ganti aku kalau ada problem.

Itu cuma conclusion aku lah. So aku biarkan relationship tu tergantung walaupun aku suka sangat kat dia. Aku cuma ada masaalah kat bahasa dia yang agak kasar tu dan dia agak aggresif dalam relationship. Nak jumpa true love memang banyak kena sacrificed bro. Takpe lepaskan dulu, kalau betul jodoh, memang akan jumpa balik. But for me, come on lah. Semua benda started dengan kawan biasa. Pakai basic konsep je lah.

Why nak rush sangat kan macam kau tu desperate sangat nak berlaki. Takkan asyik nak fall dengan false love je always lepas tu keep complaining yang lelaki tak gunalah, lelaki semua samalah. Kan? Bukan budak2, dah 28 dah pun umurnya. Lepas tu aku tengok dia dengan kawan2 lelaki dia pun rugged semacam. Semua pun dia bersayang2 bagai, ber"B" bagai semua. So aku agak tak confident kat situ lagi satu sebab dia tu melayu, islam lak tu. Post pun kadang2 hadis dan surah bagai semua. What the shit man.

Memang bukan hal besar tapi aku sebagai lelaki yang ada rasa nak bawak kau tu pergi masuk serious relationship, agak goyang juga lah. Sebab jenis aku kalau dah start attached to someone, aku letak trust yang amat besar sebab aku dah kena prepared segala benda untuk next level. Aku lelaki beb. Lelaki jangan makan duit pompuan. Just be a man.

Okey, aku go through ke second part di mana aku jumpa dengan amoi a.k.a dentist aku nih. At one fine day, aku pergi bersihkan gigi aku kat klinik gigi area KL lah. So secara tak sengaja aku pun terkawanlah dengan dentist kat klinik tu sebab dia nice and suka shared info2 pasal treatment gigi ni dengan aku sebab aku pun banyak tak tau.

Biaselah, ambik name card and startlah texting2 and calling2. Aku just jadi kawan biase, layan macam biase. Okey i know, memang berbeza cara aku kenal amoi ni dgn awek melayu tadi. So dalam pada aku berkawan dengan amoi ni aku dapat tangkap macam dia ni nak ambik tau pasal aku. So aku pakai skill yang sama lah. Aku tak ajak keluar, aku just call and text je dulu tapi dia KONSISTEN.

Soft spoken, excited bila borak dengan aku and tunjuk yang dia care pasal aku. So aku happylah. FYI, dia dengan awek melayu tadi tu sebaya. Tapi bezanya dia cool. Bila aku suruh dia sabar, dia boleh sabar. Once dia dah tak boleh sabar nak jumpa aku, DIA DATANG JUMPA AKU. Dia tak tunggu okey. Datang uni, lunch dengan aku, mostly dia akan bawakkan makanan untuk aku makan dengan dia.

Benda tu yang sangat touched feeling aku sebab dia macam tak mau tunggu effort aku dulu. Dia yang start, so bila dah jadi macam tu, automatically aku pun akan jadi kelam kabut. So aku pun kawan dengan dia, steady, xda rush apa. Dia okey, aku okey. 6 bulan lepas tu aku convinced dia utk masuk Islam. Lepas tu kami kawin, hahahaha (anak dah 3 dah pun). Nampak tak beza dia camne?

So, awek hot stewardess tu aku tak tau apa citer dia. Tak silap aku lepas dari dia buat senyap dengan aku, dua kali jugak putus cinta and sampai skarang still single lagi. Ni hasil siasatan wife aku lah sebab aku xda rahsia apa2 pun dgn dia. Betul Tuhan kata, rezeki orang sabar tu memang berbaloi2. Sepanjang aku kawin dengan dia pun tak pernah lagi aku kena tagged kat FB pasal benda bukan2. Kena tagged kat gambar abang2 sado ke, aktor korea hensem2 ke, hahahaha.

Kalau pasal tips2 finacial ke, travel ke, port2 nak holiday ke, haaa yang tu ado. Dari aku mula kawan dengan dia pun, FB dia ke IG ke kalau aku buka memang sejuk je mata aku pandang. Sopan giler babeng. See, now you know the difference kan?

Tapi aku percaya bukan semua wanita melayu begitu. Maaflah kalau penulisan aku ni mengguris hati wanita2 melayu di luar sana. Im just share my experience. Cuma pesan aku, appreciatelah semua kebaikan yang datang dalam hidup. Jangan jadikan orang lain mangsa untuk kisah silam kau yang teruk tu. Selalu praktis buat benda yang betul. Kalau nak move on, move on betul2. Jangan just cakap saje.

Tak semua lelaki sama dan tak semua perempuan sama. Bukaklah mata tu luas2. Leadership by example beb. Kita marah orang kata anak kita bodoh, tapi makesure anak kita tak cakap benda tu kat orang. Sebelum jaga hal orang lain, betulkan isi dalam rumah tu dulu. Bahasa yang keluar dari mulut ni umpama ubat gigi, sekali dah keluar susah nak masuk balik. Orang memang senang kata dia maafkan kita, tapi bukan senang untuk dia lupa. Untuk adik2, kakak2 yang dah berkahwin dan yang dah bujang kembali.

Jagalah diri dan harga korang semua. Kita ni melayu Islam. Apa yang kita cakap, tulis dan post kat media social ni, satu dunia boleh tengok. Anak2 akan membesar. Satu masa nanti bila dia tengok balik gambar ibu dia melentik2 dalam FB or IG, apalah perasaan dia waktu tu. Manusia tak sempurna dan ingatan kita pun tak sentiasa cerdas. Kalau ingat nak padam gambar2 tu untunglah. Kalau lupa? Kalau tak sempat? Nak tanggung sampai bila? Lu pikirlah sendiri.
Wassalam.

0 comment... add one now

Bagaimana Pula Pandangan Anda?