13 aktivis WBG ditahan dekat Lapangan Terbang Ben Gurion

KUALA LUMPUR: Semua 13 aktivis wanita kapal Zaytouna-Oliva 'Women's Boat to Gaza' (WBG) yang dipintas tentera Israel kini ditahan di pusat tahanan berdekatan Lapangan Terbang Ben Gurion.

Perkara itu disahkan Duta Besar Malaysia ke Jordan, Zakri Jaafar kepada BH sebentar tadi bagi perkembangan terkini penahanan aktivis wanita terbabit, termasuk Dr Fauziah Mohd Hassan dari Malaysia.

"Mereka ditahan di pusat tahanan berdekatan Lapangan Terbang Ben Gurion sehingga jam 12 tengahari waktu Jordan (5 petang waktu Malaysia). Semua mereka dilaporkan selamat," katanya.

Semalam Kapal Zaytouna-Oliva yang dalam pelayaran dari Barcelona ke Gaza dipintas tentera laut Israel ketika menghampiri perairan Gaza di kedudukan 42 batu nautika dari pantai pada jam 9.58 malam.

Sebelum itu, Pusat Krisis WBG Humanitarian Care Malaysia (MyCARE) yang memantau pergerakan Zaytouna-Oliva sejak 14 September, beberapa kali terputus hubungan dengan kapal terbabit sejak jam 8 malam.

Kapal misi kemanusiaan bagi memecahkan kepungan haram Israel ke atas Gaza yang didiami lebih 1.8 juta rakyat Palestin itu disahkan ditawan pihak Israel pada jam 9.58 malam sebelum dibawa ke Ashdod.

Oleh Syed Azwan Syed Ali dan Suhael Adnan 06 Oct, 2016

0 comment... add one now

Bagaimana Pula Pandangan Anda?